torsdag 22. juli 2010

når en kakebaker baker...

dagen var kommet for testing av lillefrøkens muffins.
UTEN egg, UTEN soya og UTEN hvetemel. Ivrig løp jeg til butikken og kjøpte smør uten soya og melk, glutenfri melblanding uten hvetestivelse og diverse kakepynt uten, uten, uten. :-)

Jeg fant en oppskrift på det store internett, Muffins uten egg....så var det bare å improvisere. For bare egg holdt ikke, det gikk da ikke an å finne en oppskrift uten både egg, soya OG hvetemel.... *sukk*

Løsningen ble laktosefri melk og soft smør spesial uten melk og soya.


Oppskrift som følger:

160 g (hvete)mel, i dette tilfellet fin glutenfri melblanding
1 1/2 ts bakepulver
130 g sukker
1 1/2 dl melk
60 g smeltet smør

i tillegg hadde jeg i 1/2 ts vaniljeessens og litt rosa farge

Bland det tørre


ha i melk, smeltet avkjølt smør, vaniljeessens og farge



fyll i muffinsformer, og VOILA!! Jeg prøvde med med minimarshmellows i halvparten av muffinsene.

Stek på 250 grader i 12-15 minutter


Som dere ser så oppfører muffins uten egg seg en hel del annerledes enn muffins med egg, dette er noe av det rareste jeg har sett av muffins. I tillegg trykket jeg marshmellowsene nedi røra i stedet for å legge de under så de ble jo litt godt stekt kan man si.

Det er en første gang for alt er det ikke?


Ferdige muffins med hvit sjokoladeglasur og lovehearts klare for prøvesmaking(HELLO KITTY pyntet blir jo spart til den store dagen). Til tross for utseende var de veldig gode, ikke like luftige som vanlige muffins, men helt godkjent til å være uten-noesomhelst-muffins :-)

1 kommentar:

marianneg sa...

Hei, kan anbefale semper rød fin mix blandet med Toro fin kakemix til glutenfrie kaker,hvis en kan spise hvetestivelse og melk da. Jeg syns selv at Toro lys melblanding har en bi-smak.
Flotte muffins du baker/pynter :)